Naczepy są to towarowe pojazdy drogowe bez osi przedniej, przeznaczone do ciągnięcia przez ciągniki siodłowe. Wyróżniamy różne rodzaje naczep m.in. skrzyniowe, kontenerowe, naczepy wywrotki, niskopodwoziowe, specjalistyczne. Przystosowane są one zarówno do przewozu zwykłych ładunków jak i towarów gabarytowych.
Aby zwiększyć pojemność ładunkową naczepy powinniśmy maksymalnie obniżyć podłogę poprzez wykorzystanie mniejszych kół, niższej ramy czy zawieszenia. Dzięki takim zmianom potrafimy skrzynia ładunkowa może osiągnąć wysokość nawet trzech metrów. Nieodłącznym elementem naczepy są firany lub plandeki. Uniwersalne naczepy, kryte plandeką nazywamy potocznie plandekowymi. Pośród naczep ciężarowych wyróżniamy: naczepy plandekowe z burtami i naczepy firankowe bez burt. W przypadku naczep firankowych załadunek możliwy jest z określonej przez załadowcę strony oraz na wybranej przez niego długości. Taka możliwość występuje nawet jeśli oznacza to demontaż szkieletu podtrzymującego plandekę. Wysokość ładunkowa jest identyczna na całej długości naczepy.
Przede wszystkim charakterystyczną cechą naczep uniwersalnych, krytych plandeką jest możliwość załadunku bocznego. Naczepy firankowe także mają tą zaletę, ponieważ burty naczepy czy samochodu można opuścić na całej długości ładownej, po obu stronach. Używając firany nie trzeba się dużo męczyć otwieraniem, podczas załadunku od góry wystarczające jest zdjęcie plandeki. Dodatkowo jest ona wygodniejsza i łatwiejsza w obsłudze jeśli posiada rozsuwany dach.