Naczepy są to towarowe pojazdy drogowe bez osi przedniej, przeznaczone do ciągnięcia przez ciągniki siodłowe. Wyróżniamy różne rodzaje naczep m.in. skrzyniowe, kontenerowe, naczepy wywrotki, niskopodwoziowe, specjalistyczne. Przystosowane są one zarówno do przewozu zwykłych ładunków jak i towarów gabarytowych.
Aby zwiększyć pojemność ładunkową naczepy powinniśmy maksymalnie obniżyć podłogę poprzez wykorzystanie mniejszych kół, niższej ramy czy zawieszenia. Dzięki takim zmianom potrafimy skrzynia ładunkowa może osiągnąć wysokość nawet trzech metrów. Nieodłącznym elementem naczepy są firany lub plandeki. Uniwersalne naczepy, kryte plandeką nazywamy potocznie plandekowymi. Pośród naczep ciężarowych wyróżniamy: naczepy plandekowe z burtami i naczepy firankowe bez burt. W przypadku naczep firankowych załadunek możliwy jest z określonej przez załadowcę strony oraz na wybranej przez niego długości. Taka możliwość występuje nawet jeśli oznacza to demontaż szkieletu podtrzymującego plandekę. Wysokość ładunkowa jest identyczna na całej długości naczepy.
Przede wszystkim charakterystyczną cechą naczep uniwersalnych, krytych plandeką jest możliwość załadunku bocznego. Naczepy firankowe także mają tą zaletę, ponieważ burty naczepy czy samochodu można opuścić na całej długości ładownej, po o
Naczepa jest to towarowy pojazd drogowy, który nie posiada osi przedniej, skonstruowany tak, że jego przednia część, a także znaczna część masy ładunku opiera się na ciągniku siodłowym, do którego jest dołączona.
Jednym z rodzajów naczep są wywrotki (znane również jako naczepy samowyładowcze), które posiadają ogromną ilość zastosowań. W zależności od docelowych zadań transportowych, mamy do dyspozycji naczepy samowyładowcze ze skrzyniami stalowymi lub aluminiowymi. Standardowe wywrotki skrzyniowe ze skrzynią stalową świetnie sprawdzają się przy transporcie ciężkich materiałów budowlanych, złomu, węgla, oraz ciężkich materiałów sypkich, takich jak żwir, piasek czy asfalt.
Lżejsze naczepy, ze skrzynią aluminiową wykorzystuje się natomiast do transportu lżejszych materiałów, jak na przykład zboża, owoce, ziemniaki czy inne płody rolne. Są to często naczepy o dużej pojemności, które ze względu na swoje wymiary świetnie sprawdzają się również w transporcie odpadów, drobnicy oraz palet.
Wśród wywrotek znajdziemy zarówno klasyczne równorzędne muldy prostokątne, jak i półokrągłe wywrotki z aluminium i stali, które mają niską masę własną. Najpopularniejszymi markami wśród wywrotek dostępnych w Polsce są: Schmitz, Polkon, Stas, Wielton oraz Benalu.