Naczepa to bezsilnikowy pojazd drogowy towarowy, nieposiadający osi przedniej (jest więc pozbawiona kół jezdnych z przodu). Część przednia naczepy opiera się wahliwie na ramie ciągnącego ją ciągnika siodłowego. Jest tak skonstruowana, że część masy ładunku, i to znaczna, spoczywa na wspomnianym ciągniku samochodowym.
Można wyróżnić wiele rodzajów naczep: skrzyniowe, furgonowe (o sztywnej zabudowie), niskopodwoziowe, kłonicowe, plandekowe, burtowe, podkontenerowe dostosowane do różnych rodzajów kontenerów, naczepy z ruchomą podłogą, naczepy firanki oraz burto-firanki, naczepy platformy, wywrotki stalowe i aluminiowe.
Warto też dodać, że jednym z czołowych producentów naczep na Starym Kontynencie jest właśnie Polska, a największe firmy to Wielton, Bodex, Janmil, Feber, Zasław-Trailis, Mega-Nysa oraz ZREMB-Primbox Wrocław. Innymi liczącymi się na naszym rynku producentami naczep są takie firmy jak Mega, Kögel, Schmitz i Krone.
Ciągnik siodłowy z naczepą określa się mianem zestawu drogowego. Istnieje szereg ograniczeń w związku z wymiarami tego typu pojazdów. Oto jak sytuacja wygląda w Europie: Dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego wynosi od 38 ton do 42 ton. Jest też zależna od liczby osi. Wynosi kolejno: 16 ton dla pojazdu dwuosiowego, 32 tony dla pojazdu lub zestawu czteroosiowego, 40 ton dla 5osiowego i 42 tony dla 6osiowego. Maksymalna długość zestawu z naczepą wynosi 16,50 m, przy czym długość ładowna naczepy nie może przekroczyć 13,60 m, a jej pojemność - 34 palet EURO. Maksymalna szerokość naczepy wynosi 2,50 m, a wysokość – 4 m . Określona jest też wysokość podłogi naczepy - w przypadku standardowej wielkości kół, wynosi ona ok. 1.20 m.