.ywrotki, znane również jako wozidla, są najczęściej pojazdami terenowymi, służącymi do przewozu materiałów sypkich, kawałkowych lub też płynnych. Pojęcie wywrotki stosowane jest również do przyczep, łączonych z innymi pojazdami, które wykorzystuje się w rolnictwie i budownictwie. Nic więc dziwnego, że często widujemy je na placach budowy.
Te dwuśladowe pojazdy ciężarowe z dużą skrzynia ładunkową używane są również do wywozu nadmiaru materiału, zwłaszcza z kamieniołomów, żwirowni, wszelkiego rodzaju kopalni.
Wiele nowoczesnych modeli wywrotek posiada napęd hydrostatyczny na wszystkie koła. Dzięki temu rodzajowi napędu oraz dużym kołom pojazdy te mogą transportować duże ilości materiału o sporej masie, nawet na trudnym terenie. Radzą sobie z ciężarem nawet do 600 ton. Jedną z najmocniejszych produkowanych seryjnie wywrotek jest Liebherr T282B. Masa całkowita tego samochodu wynosi maksymalnie do 592 ton, natomiast ładowność do 360 ton. Posiada on napęd spalinowo-elektryczny o mocy 3650 KM. Znanymi producentami dużych wywrotek są Astra, BelAZ, Bell Equipment, Caterpillar, Euclid, Hitachi, Liebherr, Komatsu, Doosan (który przejął norweskie wywrotki firmy Moxy), Perlini, Scania, Terex i Volvo. Mniejsze wywrotki przeznaczone głównie do użytku na placach budowy, produkowane są między innymi pod markami takimi jak AUSA, Wacker Neuson, JCB, Weber i Yanmar.