Ciągnik siodłowy jest ciągnikiem drogowym, przystosowanym do ciągnięcia naczepy. Połączenie pojazdu z naczepą umożliwia specjalne siodło, umieszczona nad tylną osią lub też osiami ciągnika, będącymi osiami napędowymi. W ten sposób część ciężaru naczepy przeniesiona zostaje właśnie na osie. Jako, że połączenie to nie jest sztywne, lecz skrętne, umożliwia skręcanie naczepy względem ciągnika. Znacznie ułatwia to manewry całego zespołu pojazdów, pozwalając zachować względnie mały promień skrętu.
Ciągniki siodłowe wyróżniają się na tle innych samochodów ciężarowych licznymi zaletami, stąd też ich wielka popularność w branży transportu drogowego. Rozłożenie ciężaru na większa ilość osi pozwala przewozić dużo cięższe ładunki. Dzięki możliwości „złamania” składu, czyli wspomnianego skręcenia naczepy względem ciągnika, sprawiają mniej kłopotów przy manewrach. Są też bardzo uniwersalne, gdyż pozwalają na przyłączenie różnego rodzaju naczep, służących do przewozu przeróżnych ładunków. Warto też zwrócić uwagę na aspekty ekonomiczne – posiadając ciągnik siodłowy możemy zmieniać naczepy. Unikamy więc zakupu kolejnego samochodu z właściwym nadwoziem. Ponadto dołączenie i odłączenie naczepy nie zajmuje dużo czasu.
Wśród producentów ciągników siodłowych znajdują się znane i cenione marki motoryzacyjne, takie jak: Scania, Mercedes, MAN, DAF, Iveco, Volvo, Renault, Peterbilt, Mack oraz Kenworth. W historii polskiej motoryzacji natomiast ciągniki siodłowe powstawały w czasach PRL-u w zakładach Star oraz Jelcz.
