Samochody dostawcze to w pewnym sensie połączenie samochodu osobowego z lekkim ciężarowym. Przeznaczone są one do transportu sporych lecz też nie za dużych ładunków. Dopuszczalna masa całkowita samochodów tego typu wynosi maksymalnie 3500 kg, co w praktyce oznacz, że ich ładowność nie przekroczy 1800 kg. Aby prowadzić samochód dostawczy, nie trzeba mieć specjalnego prawa jazdy, wystarczy kategora B. Typy nadwozia „dostawczaków”, to przede wszystkim: pick-up, skrzyniowe i furgonowe (do których zalicza sie też van) oraz specjalne, takie jak kontenery i chłodnie.
Do najpopularniejszych polskich samochodów dostawczych należą: Żuk, Nysa, Lublin oraz Polonez Truck, natomiast zagraniczne to między innymi: Citroën Jumper, Fiat Ducato, Ford Transit, Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Renault Trafic, Renault Master czy Volkswagen Transporter. Popularnym rodzajem samochodów dostawczych są vany. W Europie pod pojęciem „van” kryją się samochody dostawcze właściwe, a więc takie, których stanowisko kierowcy zintegrowane jest z zamkniętą przestrzenią ładunkową typu furgon. Jest to konstrukcja, która umożliwia kierowcy przedostanie się do przestrzeni ładunkowej bez wychodzenia z pojazdu.
Definiowane w ten sposób vany dzielą się na micro-minivany (których dopuszczalna masa całkowita wynosi do 1,8 tony), midivany (od 1,8 do 2,8 tony) oraz maxivany (2,8 do 3,5 tony, przy czym zdarzają się też takie, które przekraczają ten limit masowy).
Kupno używanego samochodu dostawczego lub vana to świetne rozwiązanie zarówno dla firm, które często przewożą różnego rodzaju ładunki, jak i dla rolników, którzy dostarczają dwoje wyroby do sklepów lub na targ. Szczególnie w przypadku nowych firm, których nie stać na nowy samochód, zakup używanego „dostawczaka” może być wyjątkowo korzystny, gdyż dzięki niższej cenie zyskają w pełni funkcjonalny samochód.